CafeMom Tickers

Monday, July 5, 2010

Candat Sotong @ Terengganu

Helllooooo....i'm back. (dah lame dah balik...br berkesempatan nak update blog...hehehe..bz giler ok!)

Jom kite straight to the point, citer pasal candat sotong nih...walaupun dah basi, nak citer jugak! Actually trip ni adalah pada 25/6/2010 - 27/6/2010, dianjurkan oleh opis hubby i...bayar RM50 je sorang. Mula2 buka utk staff je tp sbb ramai xleh gi so die open kpd ahli keluarga dan org luar...kawan2 la..Mula2 cuak gak sbb ramai citer naik bot nnt mabuk la sbb bot tu mcm terlambung2 dipukul ombak bagai...tp sbb teringin nak merasa sendiri & nak teman en. hubby, terpaksa la kuatkan semangat...dalam hati mcm2 doa aku bace =p hihihi

Kami semua berkumpul kat KCSB sri gombak kul 10 mlm, 25/6/2010, then naik bas beramai2 ke LKIM (Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia- Terengganu). 10.30 kami berenti rehat tgk bola dulu kat petronas Karak eh? ntah la x tau tp kat tepi highway tu arr...pastu br perjalanan diteruskan dgn beberapa kali berenti utk ke toilet, kami sampai dalam kul 5.30 pagi, 26/6/2010..di LKIM chendering. kami diberi bilik kat hostel LKIM, not bad, ade air cond, tp tido beramai2, 1 bilik 8 org, asing lelaki dan perempuan....part yg asing nih x best, sy xde bantal peluk....huhuu... Kami berehat, mandi, solat pastu turun tepi pangkalan tgk nelayan naikkan ikan, sotong...dan lain2 hasil laut. Walaupun bau hanyir munyusuk hidung tp tgk yg ikan besar2 tuh mengujakan...lepas boring tgk ikan kami gi bersiar2 kat tepi penambak laut, banyak batu2 besar & rumah api (light house yg comel je).

Penat jalan pastu apelagi, TIDO arr...bangun utk lunch, kami lunch kat kedai nasi padang @ Kuala Terengganu....mkn ala kadar je sbb ayah dah pesan, nak naik bot perut jgn penuh....utk habiskan waktu sementara tunggu kul 4 ptg, kami pi berjemur kat pantai batu buruk....ade yg gi jejak kaki kat air....oh, tidak...sgt panas ok...

Lepas solat zohor, kami berkumpul kat tepi jeti tunggu utk naik bot. Semua org diberi pil tahan mabuk sorang 2 biji..mengelakkan sesuatu yg x diingini berlaku..telan jelah. Kami berpecah ikut kumpulan utk 3 bot. Sy & hubby naik bot no.2. Bot tu agak besar berbanding dengan bot kumpulan lain, ade aircond, tv, tempat istirehat....yg penting setiap bot ade tukang masak...hehehe...so kitorang bleh fokus mencandat....mencandat la sgt...hahahaha...

Nak naik bot ni mencabar gak la sbb dr jeti ni nak turun ke bot agak tinggi...tangga yg ade hanyalah tangga besi yg vertical yg lebarnye cume muat2 badan je....bot tu plak cume ditambat dgn tali, bot terbuai2 ke kiri dan ke kanan, so sblm jejak kaki kat bot, kene tgk blakang dan pastikan bot tu dekat utk kite turun...fuh, berpeluh gak la nak turun ke bot nih...tp ade yg membantu...nasib hubby i ade tau =p

Time ni sy dah selamat berada dlm bot...hehehe

Lepas semua org dah berada dalam bot, kami kene pakai life jacket...then, bot 1 mula gerak, bot 2 menyusul dan bot 3....pelan-pelan lame2 laju. Laju pun x laju sgt la, tp mercik gak la air ke muka...masin! Seronoknye....dlm hati Subhanallah! luasnye lautan-Mu Ya Allah. Sesekali terpikir gak kalo ape2 jd kat tgh laut ni, mcm mane ye? Allah kan ade...hati kembali tenang. Perjalanan ni mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah utk sampai ke tempat mencandat...slalu tempat mencandat ni di tgh2 laut....dan tekong bot ni dah tau kat mane lubuk sotong ni. Bila kami sampai dah ade 2, 3 bot kat situ...dr kejauhan nampak Pulau Kapas....teruja! apalagi jom la mencandat.

Slalunya, kegiatan mencandat ini akan bermula ketika waktu matahari terbenam sehingga fajar menyinsing kerana sotong akan mula berkumpul dan bermain di sekitar kawasan bot disebabkan tertarik dengan cahaya lampu yang dipasang. Kami sampai di tgh laut ni dalam kul 6ptg dan kami dijangka pulang menjelang subuh.

Kami dibekalkan peralatan mencandat sorang satu....iaitu segelung tali tangsi yg telah diikat 2 umpan ikan tiruan yg hujungnya ade besi seperti kelopak bunga....cara2 nya, baling/turunkan je umpan ke laut dan biarkan tali berpusing sendiri, tali tu akan berhenti apabila mencecah dasar lain....giler dalam weh. Kemudian tanpa menggunakan banyak tenaga, peserta hanya perlu bermain dengan candat itu dengan `menarik melepasnya' bagi menampakkan seolah-olah candat itu hidup bagi menarik perhatian sotong untuk mendekati candat itu.

Kalo ade rase berat dan ade rase mcm benda menarik2, mungkin ade la sotong dah mkn umpan tuh, apelagi tarik la tali tu ke atas....penat giler tarik tali ni sbb panjang giler turun ke dalam laut.... Ha...dah tarik tu, kalo ade sotong, sblm naik kan ke bot, biarkan si sotong tu pancutkan dakwat die, hati2 jgn sampai terkene muka....bile si sotong dah reda, br naikkan ke bot... Sotong ni masa mula2 dinaikkan dr laut, badan die jernih ok...ia akan bertukar perlahan2 menjadi kemerahan dan akhirnya jadi seperti yg kite tgk kat pasar tuh....Subhanallah, ciptaan Allah sgt indah!

Musim mencandat ni kebiasaannya bermula dari bulam April hingga Julai. Since kitorang gi pun dah end of June, sotong pun dah x brape banyak. Lame gak la nak tunggu umpan mengena. Sy dapat seekor sotong je...tu pun dalam kul 9 malam br dapat. Tp kebanyakan sotong yg dapat bersaiz besar ke sederhana la. Yg kecik pun ade...tp x banyak, cewah! Dalam kum 10.30 mlm sy dah mula bosan sbb x mengena2 pun umpan nih, apelagi jom tido.

Sorry, gambar blur, time ni ombak bleh tahan kuat gak la....

Hasil candat utk ketiga-tiga bot...skit je...dah akhir musim kot.

Alhamdullilah, kami semua selamat kembali ke daratan. Mujur la sy x mabuk, ade yg mabuk teruk, 2, 3 kali telan ubat mabuk pun xde kesan....muntah jugak. Kami sampai di jeti dalam pukul 5.30 pagi, 27/6/2010. Setelah balik ke bilik, kami berehat, mandi, tido....dalam pukul 11.00 pagi kami siap berkemas untuk pulang. Tp sebelum tu, kami sempat singgah di Pasar Payang, dapat batik sutera sepasang, letak harga RM320 tp tawar punye tawar dpt la RM260...kesian en. hubby terpakse teman pilih kain, bleh tak bayangkan rupe die bile syg masuk lebuh 5 kedai tp still x jumpe yg berkenan, tp sbb x sanggup tgk muka die yg letih tu, last2 dpt kain yg die pilih...hmmm...not bad.
Dari Pasar Payang kami bergerak pulang, kami berhenti lunch kat 1 restauran dan mintak diorang masakkan sotong yg kitorang candat tu...tukang masak tu masak separuh je...lg separuh die surrender...banyak katenye. Banyak ke? mcm skit je... Lepas makan teruskan lg perjalanan, kami singgah kat Marang beli keropok...x sempat beli satah, pakcik bas tu x mo singgah dah...kempunan sy...huhuhu....
Kami sampai KL dlm kul 10.30 malam....penatnye....tp seronok. Pengalaman baru. Next year kalo ade rezeki bleh pegi lg.