CafeMom Tickers

Monday, June 13, 2016

Umrah: Part 3 - Madinah

Assalamualaikum...

Menyambung kembali catatan umrah ku... takot nnt lama2 lupa plak.

Selesai umrah di Mekah, kami berangkat ke Madinah. Agak santai kerana tujuan utama telah selesai, tugas kedua Melawat Baginda Rasulullah S. A. W.

2 Dis 2015

Hari ketujuh
Bas bertolak dr Mekah, petang. so kami berhenti di RnR untuk solat asar. dengan cuaca hujan renyai...lecak juga lah. ade tempat makan juga, tp sbb nak cepat, kami tapau roti je. perjalanan makan masa 6 jam. jalan straight je, tapi kelam. ada juga rumah2 di tepi jalan. layan tido jela.

Sampai di Madinah dalam pukul 7 malam. Hotel kami Jawharat Al Fayrouz. Hotel ni baru bertugar owner, kelam kabut sikit la urusannye. Bilik x siap cleaning. Kami masuk bilik, TV pon belum bukak plastik lg. Adeh, dugaan. Selesai check in hotel kami turun makan. Sedih...beratur panjang tunggu makan, makanan abis, x cukup plak. Menu pon x brape best. Mujo my sis yg dr Riyadh otw dah. so dia tapau kan kami nasi arab. makan ramai2 dalam bilik. Wifi pon kene bayar hotel ni. kami turun ronda2 kat kaki lima, dapat plak wireless hotel sebelah... dapat la juga antar berita kat famili & anak3 kat Malaysia.
Ustaz minta kami rehat sahaja mlm ni. Esok pagi ustaz bawa ke masjid. Hotel ke masjid dalam 50m sahaja. Depan tu ade hotel Hilton. pastu dah nampak pagar masjid.

3 Dis 2015
Hari kelapan

Pagi2 kami turun sarapan, sayangnye, makanan abis. Kami cari makan kat luar, kat bangunan sebelah ade kedai indonesia. kami breakfast kat situ. food biase2 je.
Usai makan, kami berkumpul di lobi hotel, ustaz nak bawa ke masjid. yg wanita ade sorang ustazah (org indonesia) yg akan bawa ke masjid dan Raudhah.
berdebar bertemu baginda...
kami masuk melalui pintu no. 22
lalu bawah payung2 yang indah tu...kat pintu masjid, ada mak guard menunggu nak cek beg yg kita bawa, kene standby bukak tunjuk kat die.
bukak kasut, masuk dalam uncang/beg, bawa ke dalam masjid. Dalam masjid ade rak2 kasut disediakan dekat tiang2, ada no. so ingat no brape rak tu ye...
kalau u oll pakai telekung/ tudung hitam, mak guard x cek sangat beg yg kite bawa.

pastu ustazah bawa ke satu sudut, untuk kami mengerjakan solat sunat tahyatul masjid, solat sunat dhuha. Ustazah beri penerangan mengenai Raudhah...sejarah dan ape yg kite kene buat. kemudian kami mendekati pintu untuk ke Raudhah, aku x ingat pintu brape... beratur dalam group, ade guard pompuan jaga dan ada papan tanda maklum jemaah dari negara mana yg dia panggil masuk. Adela tunggu dalam 20 minit, terus dapat masuk.
Alhamdulillah dipermudahkan urusan kami hari ini.
 kami ikut je ustazah, ustazah booking 1 tiang sebaik saja pijak karpet hijau...ustazah minta beri salam kepada Rasulullah dan kami solat sunat/hajat etc yg kami nak, beliau jagakan dari ditolak jemaah lain. Wangi tiang tu. Air mata turun laju...
 "Ya Rasulullah... aku datang menziarahimu, berikanlah kami syafaat mu di akhirat nanti"
lama kami kat situ. usai kat situ, kami try ke depan, paling hampir dengan pengadang tu...solat sunat lg, dlm hati segala macam doa aku baca.

selesai urusan di Raudhah, kami pulang ke hotel. ade yg bersiar2 kat kawasan sekitar masjid, kedai2 jualan mcm2 ada...santai.
masuk waktu solat, berkejaran ke masjid.
  kat lobi hotel

waktu solat dalam masjid

tempat kami menuggu giliran

dalam Raudhah

kat tiang ni kami solat & doa

nampak yg bulat hijau tu? tu tiang Aisyah...

Mimbar Nabi

dah kat kawasan keluar dari Raudhah

kat kubah hijau tula Makam Nabi

jalan2 kawasan sekitar

godaan btol stabak tu...

kami sekeluarga

Masjid Nabawi

kami yg tinggal 4 beradik

layan jus buah ni lg best...masam2 manis, pekat!
ada masa kami shopping. Jubah lagi banyak pilihan kat Madinah.
Sejadah, kurma, cekelat, kismis...meriah2. Kat Mekah kami fokus ibadah, x shopping sgt pon, kat sini sambil Ziarah Baginda, solat di Masjid Nabawi, kami shopping =p

Malam kami pekena Ayam Al-Baik...nak beli mmg beratur la kan, nak kene amik transport gi restoran tu plak, so adik aku si MJ tu minta driver hospital yg amik die ritu, tolong belikan. Lepas Isyak die beli, pastu delivery terus ke hotel. Alhamdulillah...
x sempat snap gambar...lapar oiii...
ni gambar sumber google

garlic sos die mmg best!
 mcm ayam kfc je, tp ade mcm rase kari2 skit, pedas2 skit...masin skit. Biase la orang Arab mmg mkn terlebih masin & terlebih manis.

4 Dis 2015
Hari kesembilan
Hari ni ikut aturcara kami ke Masjid Quba, Masjid Qiblatain, Masjid Tujuh, Jabal Uhud & Pasar kurma

kat pasar kurma, we are wearing jubah yg dibeli kat mall kat Madinah.

jabal uhud

ehem, laki bini@ jabal uhud

sefamili with Ustaz Rodi...

5 Dis 2015
Hari kesepuluh

acara bebas.
pagi2 my sis nak balik Riyadh dah. Limo hospital mai amik pi airport.

husband kami xde, join ustaz gi masjid quba & bukit magnet...

kami sambung shopping

yg lain rutin macam biase ulang alik ke masjid...
kul 10 mlm, kami buat ziarah wida' ke Makam Rasulullah s.a.w... sedih...

siap ziarah wida' kami balik hotel, naik bas ke airport madinah...
perjalanan balik ke kuala lumpur via Emirates akan transit di Dubai. Sampai kl dalam 10.00 malam. Menunggu beg, air zamzam bagai... kul 12 am baru sampai umah. Amik anak3 balik umah...rindu!!!

try la beli coklat ni...sedap. Product of riyadh
 mama jumpe kawan kpd best fren die...